Bird strike

Vogelaanvaringen zijn botsingen tussen vogels en vliegtuigen, die vooral in de start- en landingsfase een aanzienlijk veiligheidsrisico vormen.

Keulen Bonn Airport heeft een vogelaanvaringsverantwoordelijke. Regelmatig inspecteren twee medewerkers het luchthaventerrein, rijden hier 's ochtends en 's middags rond en speuren naar vogelconcentraties. In veldverslagen leggen zij de informatie vast en noteren zij het wanneer zich bijvoorbeeld ergens vluchten hebben gevormd. Ze verdrijven de vogels met behulp van pistolen met knallers (de zog. vogelverjaging).

Om te verhinderen dat de vogels neerstrijken maakt men het terrein bij voorbaat zo onaantrekkelijk mogelijk voor vogelvluchten en laat men 20 tot 30 cm hoog gras staan. Zo kunnen spreeuwen, kraaien of buizerds hun mogelijke buit, zoals muizen, niet zien en er dus ook niet op jagen. Ze blijven uit de buurt van het terrein. Omdat vooral de jonge, onervaren vogels sneller in de vliegtuigmotoren terechtkomen worden de luchthavengebouwen ook onderzocht en verhindert men het bouwen van nesten.

De methodes ter preventie van vogelaanvaringen worden continu verder ontwikkeld. Duitsland neemt binnen Europa een leidende positie in, omdat hier een vereniging bestaat die zich met deze uitdaging bezighoudt. De Duitse luchthavens richtten ruim 40 jaar geleden al de Duitse Commissie ter Voorkoming van Vogelaanvaringen in het Luchtverkeer (DAVVL e.V., www.davll.de) op. Deze commissie is uniek in Europa en van groot belang voor de veiligheid in het luchtverkeer. De DAVLL evalueert alle beschikbare informatie over vogelaanvaringen om op basis hiervan gerichte tegenmaatregelen te kunnen nemen. De vereniging presenteert onder andere een 'vogeltrekvoorspelling en verspreidt waarschuwingen met betrekking tot vogeltrekken.